Bloggutmaningen #blogg100 avslutas – Dagens psalm klarade utmaningen!

Posted on

I dagarna avslutas bloggutmaningen #blogg100 där det handlade om att skriva minst ett blogginlägg om dagen i 100 dagar. 800 bloggare anmälde sitt intresse när utmaningen drog igång 1 mars. När den nu avslutas går mindre än hälften av deltagarna i mål. En av de bloggar som lyckats är Dagens psalm. Vi började dock några dagarv efter den 1 mars, därför hittar ni hashtaggen #blogg100 i våra inlägg ytterligare några dagar.

Tisdagen 10 juni avslutades bloggutmaningen med ett After Work-event i företaget Intellectas lokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Mingel, statistik och ”Speakers Corner” stod på programmet, och jag, Kjell Dellert, representerade Dagens psalm. En rätt stor skara bloggare hade infunnit sig och stämningen liksom ljudnivån blev hög tämligen omgående. Åtta bloggare hade anmält sig till Speakers Corner för att dela med sig av sina erfarenheter av bloggandet,  däribland jag. Vi fick höra om allt från bloggar om föräldraskap och personlig coachning till en berättelse om att faktiskt bidra till att rädda någons liv med hjälp av bloggen.

bild 2 bild 3

När det var min tur inledde jag med att säga att jag är präst i Svenska kyrkan, men påpekade att jag var ledig och att de övriga kunde känna sig avslappnade trots min närvaro. Så berättade jag om hur bloggen Dagens psalm skapats av Elisabet Wimark i mars 2013, och vilka Elisabets visioner med bloggen var, så som jag uppfattat dem. Jag nämnde också att vi nu är två stycken som ansvarar för bloggen sedan jag börjat som gästbloggare för att sedan till min stora glädje upphöjas till ordinarie av bloggchefen själv, Elisabet. Att berätta i ord om en bildblogg är inte det lättaste, men jag drog några exempel på blogginlägg, som exempelvis kombinerandet av psalmtexten ”Jag glömmer ej Getsemane” med en löpsedel om att förebygga demens. Det blev en hel del skratt på mina exempel och jag uppfattade det som att ett intresse för Dagens psalm väckts – inte minst därför att vi gör en humoristisk psalmblogg, inte en gravallvarlig genomgång av psalmboken. Efter mina fem minuter i rampljuset fick jag en del kommentarer, bland annat att Dagens psalm var kvällens roligaste blogg  – vilket förstås var roligt att höra. Några nya läsare vet jag att vi fick, det har redan visat sig, och också en uppmaning att göra bok av bloggen. Och vem vet vad som händer i framtiden? En lyckad bloggutmaning och en trevlig och lyckad avslutning på densamma, tycker

 

Kjell Dellert, präst i Svenska kyrkan Sollentuna

En av två bloggmakare på Dagens psalm

#blogg100

One thought on “Bloggutmaningen #blogg100 avslutas – Dagens psalm klarade utmaningen!

    Erika said:
    12 juni 2014 kl. 09:43

    Kommer det en bok så blir det min enda frivilligt inköpta bok som är kopplat till kyrkan:) Tack för att ni gjort religionen mer avslappnad och mänsklig!

Kommentera

